Time to Show
In de media
Life Skills voor onze jeugd, hard nodig
Zuidoost TV 30 april 2021 Life Skills is er voor jongeren, om de vaardigheden te leren die je eigenlijk niet op school mee krijgt. Moenira Luqman miste die skills vroeger ook, dus daarom zet zij zich nu samen met haar team in om jongeren uit Amsterdam Zuidoost deze “Life Skills” bij te brengen. Life Skills biedt onder andere huiswerkbegeleiding, studiebegeleiding, 1-op-1 coaching, workshops en excursies aan.
“Samen investeren wij in onze leerlingen, samen investeren wij in jezelf”
UvA-studenten helpen jongeren in Zuidoost met huiswerk, bijles, en meer
Folia 12 april 2021 ‘Taal, rekenen en spelling,’ fluistert de elfjarige Greg als UvA-student Charlotte Verhoeve (19) hem vraagt waar hij vandaag mee aan de slag gaat. Hij zit een beetje weggedoken in de capuchon van zijn jas en oogt zenuwachtig. Het is GregsDe namen van de drie minderjarige jongeren die hulp krijgen van LifeSkills zijn vanwege privacyredenen gefingeerd. eerste dag hier, vertelt Charlotte later. ‘Hij komt hier om zijn taal- en rekenachterstand weg te werken. Zijn ouders kunnen hem met schoolwerk niet helpen. Deze taalachterstand belemmert hem helaas ook in andere vakken. Dat is erg zonde, want de potentie is er.’
Ondernemend Holendrecht Moenira Luqman
Ondernemend Holendrecht 2 januari 2021 Bureau de Hamvraag en Sabo Advies hebben de afgelopen 5 maanden in opdracht van Hoorne Vastgoed, Eigen Haard, Gemeente Amsterdam en Wonam Ontwikkelingen samen met de ondernemers en bewoners aan een buurtstudie over de vernieuwing van het centrum van Holendrecht gewerkt. Hierbij hebben wij gebruik van de kennis en wensen van bewoners gemaakt om te kijken, hoe de leefbaarheid in Holendrecht kon worden verbeterd. Life Skills, waarom draagt dat bij aan de ontwikkeling van de buurt en van jongeren?
Life Skills bij Fast Forward MBO
New Year, New Me 26 januari 2021 “Een diploma is niet voldoende voor succes in het leven!” Moenira Luqman en Inaaya Hayatmohamed (student Juridische Dienstverlening) over Lifeskills dat open staat voor MBO studenten.
Life Skills aan tafel bij De Nieuwe Maan
Life Skills bij De Nieuwe Maan op NTR 23 oktober 2020 Gisteren werd de Omarmprijs 2020 uitgereikt aan de mooiste Amsterdamse initiatieven voor het verkleinen van armoede in de stad. Moenira Luqman, oprichter van Life Skills was daar ook voor genomineerd.
Bekijk de uitzending via onderstaande knop, vanaf minuut 32:00.
In aanloop naar de uitreiking van de omarmprijs
Life Skills op NOS NPO 1 22 oktober 2020 Life Skills begeleidt jongeren uit Amsterdam Zuidoost die moeite hebben om mee te komen op school en thuis wellicht ook niet de juiste begeleiding krijgen.
Beluister de uitzending via onderstaande knop, tijdspanne 9:00 – 9.30 uur, minuut 20:05.
Life Skills bereidt kinderen voor
21 oktober 2020 Zuidoost Nieuws Een leerling van Life Skills onderschrijft de visie van Moenira: ‘De dingen die je bij Life Skills leert heb je gewoon nodig om in de samenleving als volwassene mee te doen.’
Omarmprijs 2020: Moenira stoomt kinderen in Zuidoost klaar voor hun droombaan
21 oktober 2020 NH Nieuws Life Skills helpt jongeren die opgroeien in een niet al te beste situatie. Die hulp begint bij de basis: huiswerkbegeleiding op een plek waar jongeren de rust en ruimte hebben om goed te kunnen studeren. Huiswerkbegeleiding is echter niet alles, en het doel van Life Skills reikt dan ook een stuk verder dan dat.
Moenira stoomt kinderen klaar voor hun droombaan
Op donderdag 22 oktober wordt in Pakhuis de Zwijger de Omarmprijs 2020 uitgereikt aan de mooiste Amsterdamse initiatieven voor het verkleinen van armoede in de stad. AT5 gaat langs bij de initiatiefnemers en bezoekt vandaag Moenira Luqman, oprichter van stichting Life Skills. Life Skills helpt jongeren…
Omarmprijs 2020: Moenira stoomt kinderen in Zuidoost klaar voor hun droombaan
Life Skills helpt jongeren die opgroeien in een niet al te beste situatie. Die hulp begint bij de basis: huiswerkbegeleiding op een plek waar jongeren de rust en ruimte hebben om goed te kunnen studeren. Huiswerkbegeleiding is echter niet alles, en het doel van Life Skills reikt dan ook een stuk verder dan dat.
Life Skills genomineerd Omarmprijs 2020
Het PACT voor Amsterdam is het platform tegen de armoede. Wij geloven dat armoede alleen bestreden kan worden door samenwerking. Door partijen die al actief zijn op dit gebied samen te brengen en zo elkaar te versterken waar mogelijk. Door kennis te delen en nieuwe wegen te vinden met elkaar. Door te luisteren en te delen met elkaar wat wel en wat niet werkt. Zo zetten we concrete stappen met elkaar, halen we het taboe weg rondom armoede en werken we met elkaar aan het terugdringen van armoede, nu en voor de volgende generaties.
Podcast Kindervreugde over Life Skills Zomerprogramma 2020
De Kindervreugde Podcast 2020 Amira (11) deed mee aan zomerschool Life Skills en vertelt meer over het programma.
Jongeren in Zuidoost gaan zelf het nieuws maken
Zuidoost TV 2020 Zelf leren hoe je een echte reportage moet maken. Hoe moet je de camera bedienen, hoe doe je een goed interview? Deze zomer kunnen jongeren in Zuidoost dit en ook andere dingen leren bij “Life Skills”.
Zomer in eigen stad
Het Parool 2020 Wat vind jij van actuele onderwerpen zoals het protest op de Dam? Waar moet je aan denken als je ergens gaat solliciteren? Hoe kun je jezelf het beste presenteren? Het zomerprogramma van organisatie Life Skills helpt kinderen van 10 tot 16 jaar bij het vinden van antwoorden op deze vragen.
In de media
Interessante artikelen
Halsema in Buitenhof: ‘Investeer in jongeren vóór ze de criminaliteit ingaan’
“We moeten meer van onze kinderen en jongeren gaan houden. Investeer in kinderen en jongeren. Niet alleen tegen de tijd dat ze een maatschappelijk probleem vormen, maar ook daarvóór, als ze nog onzichtbaar zijn. Hun toekomst staat op het spel.”
Omgaan met armoede op scholen
Elk kind heeft talenten. Die talenten zijn belangrijk bij het uitstippelen van de weg naar een goed en gelukkig leven. Helaas is het niet voor alle kinderen in Nederland vanzelfsprekend dat hun talenten worden gezien of ontdekt. Wie bijvoorbeeld in armoede opgroeit, heeft vaak minder kansen en krijgt minder prikkels om nieuwe talenten te ontdekken. Voor deze groep kinderen is goed onderwijs extra belangrijk. Ú kunt in overleg en samenwerking met ouders, docenten en hulpverleners uit de buurt een bijdrage leveren aan de zoektocht van deze leerlingen.
Gelijke kansen talkshow met Iliass el Hadioui
Hoe zorg je ervoor dat leerlingen gemotiveerd blijven en ook thuis het gevoel hebben dat zij kunnen klimmen? Wat zijn de gevolgen van de tweede lockdown en wat moet hierna gebeuren om verschillen in kansen te verkleinen? Wat kunnen leraren, ouders en professionals nu doen en wat moeten ze vooral laten? Op 21 januari gaf Iliass el Hadioui in een interactieve talkshow met Heleen Scholte en Monaïm Benrida antwoord op deze en vele andere vragen uit de Gelijke Kansen Alliantie. Leraren, beleidsambtenaren en andere professionals woonden de talkshow bij en stuurden meer dan 200 vragen in vanuit de praktijk en richting toekomst.
Arie Slob wil ‘nationaal programma’ voor onderwijs na corona
Het gaat niet lukken om alle achterstanden die leerlingen door de coronacrisis hebben opgelopen nog dit schooljaar weg te poetsen. Het kabinet maakt een ‘nationaal programma’ voor het onderwijs na corona en verwacht dat basis- en middelbare scholen nog jaren aan de bak moeten om opgelopen achterstanden weg te werken.
Onderwijssocioloog Bowen Paulle: ‘Geef kansarme kinderen de boost die ze verdienen. Dit is hét moment’
Volkskrant 2020 De kansenongelijkheid in het Nederlandse onderwijs neemt problematische vormen aan, ziet onderwijssocioloog Bowen Paulle. Kijk maar naar de documentaireserie Klassen. En de schoolsluiting maakt het er niet beter op. Hoog tijd om in te grijpen, vindt hij.
Verkenning Kansenongelijkheid
Commissie Werk, Inkomen, Onderwijs 2020 Kansenongelijkheid is 1 van de prioriteiten van het College. Het Bestuurlijk Team Sociaal (wethouders Moorman, Kukenheim, Groot Wassink, Ivens) heeft aangegeven een integrale aanpak voor Kansenongelijkheid te willen opzetten. Ambtelijk opdrachtgever is Duco Stuurman, stedelijk directeur cluster sociaal. De Verkenning Kansenongelijkheid bestaat uit 4 hoofdstukken: 1. Wat zien we aan ongelijkheid? 2. Wat weten we over oorzaken en over wat werkt? 3. Wat doet de Gemeente Amsterdam om kansenongelijkheid tegen te gaan? 4. Hoe zetten we een volgende stap om kansenongelijkheid tegen te gaan? De Verkenning is opgesteld o.b.v. adviezen van wetenschappers, beleidsmedewerkers en professionals in combinatie met analyse op basis van literatuuronderzoek, best practices en aanwezige Gemeentelijke kennis.
HET ONDERWIJS IN DE 21STE EEUW Maatschappelijke veranderingen en hun impact op het onderwijs van vandaag en morgen
SONO Rapport 2018 Ook het onderwijs is niet immuun voor de impact die maatschappelijke veranderingen met zich meebrengen. Verschillende auteurs wijzen op een sterke wisselwerking tussen het onderwijs en
haar omgeving (Ottaway, 2013; Jagodzinski, 2017; OESO, 2013, 2016). Zo zullen nieuwe technologieën niet enkel een impact hebben op wat wij leren, maar ook hoe wij leren op school
(Redecker et al., 2012). Andere maatschappelijke ontwikkelingen, zoals de groeiende globalisering en diversiteit, zullen scholen ertoe bewegen om extra in te zetten op de bevordering van gelijke
onderwijskansen, om een sterke band te onderhouden met de maatschappij en wereld rondom hen en om verder te internationaliseren.
(On)gelijke toegang tot stage en werk van hbo’ers met een migratieachtergrond
ROA Rapport 2020 In Nederland studeren jaarlijks zo’n 74.000 studenten af bij een instelling voor het hoger beroepsonderwijs (hbo). Ondanks het feit dat het percentage hbo-gediplomeerden met een migratieachtergrond al jaren toeneemt, vertaalt dit zich nog niet in een gelijke arbeidsmarktpositie. In het najaar van 2019 is 6,6% van de hbo-afgestudeerden met een niet-westerse migratieachtergrond en 5,2% met een westerse migratieachtergrond werkloos, terwijl 3,4% van de hbo-afgestudeerden zonder migratieachtergrond werkloos is (HBO-Monitor 2019). Onderzoeken van het Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) tonen bovendien aan dat de gemiddelde hbo’er met een migratieachtergrond er langer over doet om een stage of baan te bemachtigen, dan de hbo’er zonder migratieachtergrond.
Welke kenmerken van kinderen en van hun thuissituatie dragen bij aan schoolsucces in het voortgezet onderwijs?
Wij-leren.nl 23 januari 2019 De cognitieve capaciteiten van leerlingen voorspellen schoolsucces het beste. Daarnaast zijn leerlingkenmerken als metacognitieve vaardigheden, ontwikkelingsfase en leeftijd van invloed op hun schoolloopbaan.
Bepaalt waar je bent geboren echt je kansen in het leven?
Volkskrant 10 oktober 2020 Waar in Nederland je wieg staat, kan beslissend zijn voor de hoogte van het inkomen dat je later gaat verdienen, blijkt uit nieuw onderzoek. Hoe groot is de ongelijkheid? En waar lopen de scheidslijnen?
Ongelijkheid in Nederland
Volkskrant 10 oktober 2020 Waar in Nederland je wieg staat, kan beslissend zijn voor de hoogte van het inkomen dat je later gaat verdienen, blijkt uit nieuw onderzoek. Ontdek hier hoe ongelijk de kansen voor kinderen verdeeld zijn – en wat de vooruitzichten waren op jouw geboortegrond.
Omgaan met kansarmoede: 10 inzichten van Noël Slangen
“Kansarmoede is als een blokkendoos: een kansarm kind krijgt maar half zoveel blokken. Een uitzonderlijk kind kan nog altijd een hoge toren bouwen, maar het is wel veel moeilijker”, zegt Noël Slangen
Let’s get social
Eigen media
Leerlingen vertellen
Life Skills, waarom moet jij de kans grijpen om er onderdeel van te zijn?
Medewerkers en ambassadeurs aan het woord
Wat maakt Lifs Skills de moeite waard om voor in te zetten?
Challenge leerlingen Life Skills aan leerlingen IMC Weekenschool
Bedenk een project waarbij jongeren tussen de 12 en 17 jaar met diverse achtergronden (schoolniveau, leeftijd, voorkeur, cultuur) uit Amsterdam met elkaar kunnen chillen, zodat ze elkaar beter begrijpen, de stad beter leren kennen en een samenleving creëren waar iedereen mee mag doen en zichzelf mag zijn.